Barcelona

Nu så, här kommer det bli en bildbomb! Jag försökte blogga från hotellet där jag hade wifi, men det gick inte att få upp inläggen för min app stängdes ner flera gånger när jag precis skulle lägga upp bilderna.

Men en kort resume av vår superhärliga trip.

Vi kom dit onsdag kväll, nästan natt så efter en snabb taxiresa till hotellet blev det läggdags direkt.
Torsdag morgon började med frukost och sedan riktig turistigt med sightseeingbuss, så vi hoppade av och hopppade på lite här och där och såg massa fina och häftiga saker i hela staden. Dock var första dagen den kallaste dagen, även om det var ca 14-15 grader så var det kallt på bussen, men stundtals i solen var det riktigt skönt. Kvällen avslutades med en middag på hardrock.

Dag två och fredag. Vi började med att besöka ett akvarium med massa häftiga fiskar och hajar o allt möjligt. Sen gick vi och strosade i hamnen och kollade på alla "småbåtar", den minsta var väl typ 40 meter. Helt sjuukt, och såklart massa folk som bara stod o putsade båtarna hela dagarna. Efter båt-tittandet tog vi oss ner på stranden och strosade runt där en stund. Där var det också lite blåsigt men så fort det var lä så var det sjukt skönt.

Dag tre tog vi oss ner till hamnen igen för att därifrån ta en linbana upp till ett berg. Väl där uppe spatserade vi runt en del och tog oss ännu högre upp. Sjukt fina utsiktsställen i Barcelona alltså. Därifrån tog vi oss sen till den stora berömda kyrkan, Sagrada de familia. Vi åkte förbi och stannade första dagen, men det var för mycket folk där så vi fick inte komma in, så vi hade köpt biljetter och åkte tillbaka på lördagen. Helt sjuk byggnad, och så roligt att den fortfarande är under konstruktion och inte färdig ännu efter över 100 år. Middagen sen (typ halv tio) blev på ett jättemysigt tapasställe bara en gata bort från vårt hotell. Jättegod mat var det också =) Sen var den dagen slut.

Igår då, dag fyra och söndag var den varmaste dagen och vi körde hela förmiddan på stranden (med solkräm!) Där låg vi och njöt av sol och värme. Dock lite besvärade av alla som Hela tiden skulle sälja stora sjalar/filtar, mojito, cola eller massage. Vet inte hur många människor de gick förbi på några minuter och trots att man sa nej varje gång var de där överallt ändå.
En lite rolig, eller aa konstig grej som vi såg med alla strandförsäljare andra dagen var när det kom tre piket polisbilar från varsitt håll och försökte köra iväg alla försäljare, som uppenbarligen inte fick stå där och sälja skor o solglasögon osv på stranden och strandpromenaden. Så när polisen kom så packade de ihop på två sekunder och sprang, så helt plötsligt såg man halva stranden springa ner mot vattnet och iväg från poliserna. Var en väldigt märklig känsla faktiskt, men man märkte att alla försäljare, de som även fanns inne i stan hade sjuk respekt för polisen och stod ständigt och letade efter poliser och stod beredda att dra på någon sekund med sin packning.
Resten av dagen tänkte vi strosa runt i stan och ta det lite lugnt som vi gjorde alla andra dagar, men det var någon högtid igår i Barcelona så det var sååå mycket folk. Ros-stånd överallt för denna dagen skulle alla män ge en ros till sin partner, och kvinnorna skulel ge en bok till sin man. Så böcker och rosor fanns det på varenda vrå, sen var det massa evengamang osv till detta spektakel så det var helt galet.
Sista middagen blev också på ett typ tapasställe, fast en helt annan typ, lite som en buffé fast i spansk tappning. Även det var supergott.

Så kort och gott, vi har haft det grymt bra. Sol varje dag, brända lite här och där, väldigt god mat, massa kärlek, mysig stad och allt var helt fantastiskt.

Okej håll i er, nu blir det Massa bilder.